32.8 C
Athens
Πέμπτη, 26 Μαΐου, 2022
More

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

    Άνοια: Γιατί το Αλτσχάιμερ εκδηλώνεται πιο συχνά στις γυναίκες – Τα 4 μέτρα πρόληψης που συνιστούν οι γιατροί

    Γνωρίζατε ότι από τα 6,2 εκατομμύρια άτομα με νόσο του Αλτσχάιμερ που είναι 65 ετών και άνω στις ΗΠΑ, σχεδόν τα δύο τρίτα είναι γυναίκες; Αυτό σημαίνει ότι η νόσος του Αλτσχάιμερ είναι σχεδόν διπλάσια συχνότερη στις γυναίκες σε σύγκριση με τους άνδρες. Γιατί η νόσος Αλτσχάιμερ είναι πιο συχνή στις γυναίκες;

    Οι γυναίκες ζουν περισσότερο

    Ο πρώτος και πιο σημαντικός λόγος είναι ότι οι γυναίκες τείνουν να ζουν περισσότερο από τους άνδρες. Αν κοιτάξετε τις στατιστικές, θα δείτε ότι ένα κοριτσάκι που γεννήθηκε το 2019 είναι πιθανό να ζήσει πέντε χρόνια περισσότερο από ένα αγοράκι: 81 έναντι 76 ετών.

    Ο μεγαλύτερος παράγοντας κινδύνου για τη νόσο του Αλτσχάιμερ είναι η ηλικία: όσο μεγαλύτερος είστε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να την αναπτύξετε. Για παράδειγμα, από 1.000 άτομα, η συχνότητα εμφάνισης εξαρτάται από την ηλικία. Κάθε χρόνο, εμφανίζουν Alzheimer:

    • 4 στους 1.000 ανθρώπους ηλικίας 65 έως 74 ετών
    • 32 στους 1.000 ανθρώπους ηλικίας 75 έως 84 ετών
    • 76 στους 1.000 ανθρώπους ηλικίας 85 ετών και άνω

    Έτσι, ένας λόγος που υπάρχουν περισσότερες γυναίκες με νόσο του Αλτσχάιμερ από τους άνδρες είναι απλώς ότι υπάρχουν περισσότερες ηλικιωμένες γυναίκες από τους ηλικιωμένους άνδρες που ζουν στην κοινωνία μας.

    Αλλά αυτή δεν είναι η μοναδική αιτία.

    Η συχνότητα του Αλτσχάιμερ είναι μεγαλύτερη στις γυναίκες

    Οι πιθανότητές σας να αναπτύξετε τη νόσο στα τέλη της ζωής σας είναι κάπως μεγαλύτερες αν είστε γυναίκα παρά άνδρας. Μια μελέτη παρακολούθησε 16.926 άτομα στη Σουηδία και διαπίστωσε ότι, από την ηλικία των 80 περίπου, οι γυναίκες είχαν περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με τη νόσο του Αλτσχάιμερ σε σχέση με άνδρες της ίδιας ηλικίας. Ομοίως, μια μελέτη με έδρα την Ταϊβάν διαπίστωσε ότι οι πιθανότητες εμφάνισης της νόσου σε διάστημα επτά ετών ήταν μεγαλύτερες στις γυναίκες σε σύγκριση με τους άνδρες. Και μια μετα-ανάλυση που εξέταζε τη συχνότητα της νόσου του Αλτσχάιμερ στην Ευρώπη διαπίστωσε ότι περίπου 13 γυναίκες στις 1.000 ανέπτυξαν Αλτσχάιμερ κάθε χρόνο, σε σύγκριση με μόνο επτά άνδρες.

    Έτσι, το ότι οι γυναίκες ζουν περισσότερο από τους άνδρες δεν μπορεί να είναι η πλήρης απάντηση στο γιατί οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες από τους άνδρες να αναπτύξουν νόσο του Αλτσχάιμερ. Διότι ακόμη και μεταξύ ατόμων ίδιας ηλικίας, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με Αλτσχάιμερ από τους άνδρες.

    Η συχνότητα μη Alzheimer άνοιας δεν είναι μεγαλύτερη στις γυναίκες

    Μια ένδειξη για την απάντηση σε αυτό το φαινόμενο είναι ότι οι πιθανότητές σας να αναπτύξετε άνοια από άλλη αιτία εκτός από τη νόσο του Αλτσχάιμερ δεν είναι μεγαλύτερες εάν είστε γυναίκα. Για παράδειγμα, η μελέτη που εξέτασε τα ποσοστά άνοιας στη Σουηδία διαπίστωσε ότι τόσο οι γυναίκες όσο και οι άνδρες είχαν εξίσου πιθανότητες να αναπτύξουν άνοια χωρίς Αλτσχάιμερ καθώς γερνούσαν. Το ότι τα ποσοστά της νόσου Alzheimer διαφέρουν ανάλογα με το φύλο, ενώ τα ποσοστά άνοιας μη Αλτσχάιμερ δεν διαφέρουν, υποδηλώνει ότι πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη αλληλεπίδραση μεταξύ της νόσου του Alzheimer και του φύλου.

    Η εναπόθεση αμυλοειδούς στο Αλτσχάιμερ μπορεί να καταπολεμά τις λοιμώξεις

    Μια άλλη ένδειξη για αυτό το φαινόμενο προέρχεται από την εργασία των ερευνητών του Χάρβαρντ, οι οποίοι πρότειναν ότι το αμυλοειδές, ένα συστατικό της παθολογίας της νόσου του Αλτσχάιμερ, μπορεί να εναποτίθεται για την καταπολέμηση λοιμώξεων στον εγκέφαλο. Εάν η πρότασή τους αποδειχθεί σωστή, μπορεί να σκεφτούμε τη νόσο του Alzheimer ως υποπροϊόν του ανοσοποιητικού συστήματος του εγκεφάλου μας!

    Οι αυτοάνοσες διαταραχές είναι συχνότερες στις γυναίκες

    Το τελευταίο κομμάτι του παζλ είναι ότι οι γυναίκες έχουν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν αυτοάνοσο νόσημα σε σύγκριση με τους άνδρες. Ο λόγος για αυτή τη διαφορά δεν είναι απολύτως σαφής, αλλά είναι σαφές ότι το ανοσοποιητικό σύστημα είναι γενικά ισχυρότερο στις γυναίκες απ’ ό,τι στους άνδρες και πολλά αυτοάνοσα νοσήματα είναι πιο κοινά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μπορεί το ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα των γυναικών να αναπτύχθηκε μέσω της εξέλιξης για να προστατεύσει το έμβρυο από λοιμώξεις. Έτσι, ως μέρος του ισχυρότερου ανοσοποιητικού τους συστήματος, οι γυναίκες μπορεί να καταλήξουν να έχουν περισσότερες πλάκες αμυλοειδούς από τους άνδρες.

    Ενώνοντας τα κομμάτια

    - Advertisement -

    Συνδυάζοντας όλες αυτές τις πληροφορίες, μια πιθανή εξήγηση για το γιατί ο κίνδυνος για τη νόσο του Αλτσχάιμερ στις γυναίκες είναι μεγαλύτερος από τους άνδρες (εκτός του ότι οι γυναίκες ζουν περισσότερο) είναι:

    • Οι αμυλοειδείς πλάκες που προκαλούν τη νόσο του Alzheimer μπορεί να αποτελούν μέρος του ανοσοποιητικού συστήματος του εγκεφάλου για την καταπολέμηση των λοιμώξεων.
    • Οι γυναίκες έχουν ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα από τους άνδρες.
    • Ως μέρος του ισχυρότερου ανοσοποιητικού τους συστήματος, οι γυναίκες μπορεί να καταλήξουν να έχουν περισσότερες αμυλοειδείς πλάκες από τους άνδρες.
    • Επειδή μπορεί να έχουν περισσότερες αμυλοειδείς πλάκες από τους άνδρες, αυτή η θεωρία μπορεί να εξηγήσει το γιατί οι γυναίκες καταλήγουν να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν νόσο του Αλτσχάιμερ.

    Συμπεράσματα και συμβουλές

    Είναι πιο πιθανό να αναπτύξετε τη νόσο του Αλτσχάιμερ κατά τη διάρκεια της ζωής σας εάν είστε γυναίκα, επειδή οι γυναίκες ζουν περισσότερο από τους άνδρες και, πιθανώς, επειδή οι γυναίκες έχουν ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα σε σύγκριση με τους άνδρες.

    Σημαίνει αυτό ότι εάν είστε γυναίκα, έχετε περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξετε νόσο του Alzheimer και δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για αυτό;

    Καθόλου! Μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα για να μειώσετε τον κίνδυνο:

    • Ασχοληθείτε με αερόβια άσκηση, όπως γρήγορο περπάτημα, τζόγκινγκ, ποδηλασία, ή κολύμπι για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα, πέντε ημέρες την εβδομάδα.
    • Ακολουθήστε την μεσογειακή διατροφή. Φάτε κυρίως ψάρια, ελαιόλαδο, αβοκάντο, φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, φασόλια, δημητριακά ολικής αλέσεως και πουλερικά.
    • Κοιμηθείτε καλά!
    • Συμμετέχετε σε κοινωνικές δραστηριότητες και νέες, γνωστικά διεγερτικές δραστηριότητες.

    Πηγή: https://www.health.harvard.edu

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ