Π.Παντελής στο newsit.gr για: γραφειοκρατία στον ΕΦΚΑ, δώρο Πάσχα και επιστρεπτέα προκαταβολή (video)

Τα οικονομικά προβλήματα και η ανησυχία τόσο των εργαζομένων, όσο και των εργοδοτών για τις επιχειρήσεις τους, δεν παύουν να υπάρχουν σε καθημερινή βάση με την αγωνία να κορυφώνεται για το τι έρχεται στους επόμενους μήνες.

Ο φοροτεχνικός Παναγιώτης Παντελής* μίλησε στο newsit.gr και την Μάγδα Τσέγκου για την γραφειοκρατία στα ταμεία του ΕΦΚΑ, τον γολγοθά των φορολογουμένων για την απόκτηση φορολογικής ενημερότητας αλλά και την έλλειψη προσωπικού που ευθύνεται για τις καθυστερήσεις.

Ακόμη αναφέρθηκε στην αδυναμία να ανταπεξέλθουν χιλιάδες εργοδότες και να πληρώσουν μέχρι την τρίτη ολόκληρο το δώρο του Πάσχα ταυτόχρονα με πολλές άλλες οικονομικές υποχρεώσεις που τρέχουν. Tέλος, μίλησε εκτενώς για την τα κριτήρια και τα μελανά σημεία που υπάρχουν στην επιστρεπτέα προκαταβολή.

Τι απασχολεί τον κόσμο το τελευταίο τρίμηνο

«Εκείνο το οποίο μέχρι σήμερα συζητάει ο κόσμος, είναι από τη μια μεριά οι επιχειρήσεις και η αβεβαιότητα η οποία θα υπάρξει στο μέλλον και στους μήνες που έρχονται στους καλοκαιρινούς και βέβαια πάντοτε τι θα γίνει από Σεπτέμβρη, αλλά και από την άλλη πλευρά, από τους εργαζόμενους οι οποίοι φοβούνται μην χάσουν τις θέσεις εργασίας, ή μέχρι πόσο θα κρατήσει αυτή η αναστολή και ποια θα είναι τα αποτελέσματα στην οικονομία. Νομίζω ότι είναι ένα εκρηκτικό μείγμα το οποίο πραγματικά δημιουργεί θέματα και ανησυχία σε όλο τον κόσμο και βέβαια έχει και τα δίκια του με όλη την κατάσταση την οποία έχουμε ζήσει μέχρι σήμερα.»

Η ατελείωτη γραφειοκρατία του ΕΦΚΑ, τα λάθη και οι περιπτώσεις για γέλια και για κλάματα

«Και το σύστημα κολλάει με τον ΕΦΚΑ, αλλά και υπάρχουν λάθη τα οποία έχουν μεταβεί από την περίοδο του Φλεβάρη, που περάσαμε από το ένα σύστημα στο άλλο σύστημα με το νέο νόμο του κυρίου Βρούτση. Εδώ πέρα εμφανίζονται εργαζόμενοι, εμφανίζονται επιχειρήσεις, οι οποίες δεν τους έχει ανανεωθεί τα χαρτιά, όλη η εικόνα μέσα στο σύστημα του ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν σε καμία περίπτωση οι άνθρωποι αυτοί να πληρώσουν ασφαλιστικές εισφορές. Μιλάμε για το παράλογο. Πάω και θέλω να πληρώσω. Και δεν μπορώ να πληρώσω. Αυτό έχει σαν επακόλουθο να μην μπορούμε να έχουμε ασφαλιστικές ενημερότητες, να μην μπορεί σε οποιαδήποτε χρήση χρειάζεται αυτό το δεδομένο. Από την άλλη την πλευρά είναι πάρα πολλοί οι οποίοι έχουν πληρώσει με το 2019 την Ταυτότητα Οφειλής γιατί ήταν ίδια και για τους πρώτους μήνες του 2020, με αποτέλεσμα το σύστημα να μην την αναγνωρίζει και ενώ έχει πληρώσει ο εργοδότης, έχει πληρώσει ο ασφαλισμένος αυτά τα χρήματα να μπαίνουν στο 19 και όχι στο 20. Αναγκάζεται αν θέλει ασφαλιστική ενημερότητα να ξανά πληρώσει, γιατί αλλιώς δεν μπορεί να την πάρει. Και θα περιμένει, δεν είναι ότι θα χάσει τα χρήματά του. Θα περιμένει πότε θα γίνει εκκαθάριση από μεριάς του ΕΦΚΑ, για να μπορέσει να λύσει αυτό το πρόβλημα και να μπορέσει να του επιστραφούν ή να συμψηφίσει αυτά τα χρήματα. Γενικά ο ΕΦΚΑ είναι μία κατάσταση η οποία είναι αδιανόητη».

 

Μέχρι την Τρίτη 30/06 θα πρέπει να πληρωθεί το Δώρο Πάσχα

«Θα πρέπει μέχρι τις 30 του μήνα, δηλαδή μέχρι την Τρίτη να πληρωθούν λόγω της πρότασης της Κυβέρνησης με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, το δώρο του Πάσχα στους εργαζόμενους και από τις επιχειρήσεις και το κομμάτι που αναλογούσε. Ας αφήσουμε ότι η πρώτη απόφαση έλεγε ότι θα πρέπει να πληρωθεί το μέρος που αναλογεί στον εργοδότη και το υπόλοιπο θα το έδινε κατευθείαν ο Κρατικός Προϋπολογισμός. Τώρα αυτό άλλαξε με την εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και τι λέει. Ότι θα πληρωθεί όλο από τον εργοδότη και ο εργοδότης μετά θα κάνει αίτηση για να πάρει αυτά τα χρήματα πίσω. Χθες το βράδυ λοιπόν βγήκε η εγκύκλιος για το πώς θα πρέπει να λειτουργήσει για να πάρουν αυτοί οι άνθρωποι τα χρήματά τους. Μας στις εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, πότε θα μπορέσουν με Σαββατοκύριακο στη μέση, σε δύο μέρες, να κάνουν αυτή τη διαδικασία ώστε να μπορέσουν οι εργαζόμενοι από την άλλη πλευρά να πληρωθούν; Θα καταλήξουμε σε παράταση. Υπάρχει αυτή η χρονοκαθυστέρηση στο Υπουργείο Εργασίας η οποία πραγματικά είναι αδιανόητη. Με τέτοια οικονομική δυσκολία και με όλες τις υπόλοιπες οι οποίες υπάρχουν γιατί η τεράστια πλειοψηφία είναι φοροτεχνικοί, εξωτερικοί συνεργάτες που κάνουν για δεκάδες εκατοντάδες επιχειρήσεις. Δεν είναι δυνατόν να μπορέσει κάποιος να ανταπεξέλθει σε όλο αυτό το φόρτο εργασίας, γιατί δεν είναι μόνο ο ΕΦΚΑ, δεν είναι μόνο το δώρο του Πάσχα, δεν είναι η ΑΠΔ, δεν είναι εφορία, τα φορολογικά, ο ΦΠΑ και τα λοιπά.»

Ο ΕΦΚΑ προκαλεί χάος στην αγορά – Δεν δίνει ασφαλιστική ενημερότητα αν δεν έχει εξοφλήσει όλο το ποσό οφειλής

«Η λογική η οποία υπάρχει από μεριάς του ΕΦΚΑ, είναι λόγω της όλης κωλυσιεργίας και τον εκκαθαρίσεων θα πρέπει κάποιος ο οποίος θα χρειαστεί την ασφαλιστική ενημερότητα, να ξοφλήσει όλο το ποσό, έστω και αν υπάρχει ένα υπόλοιπο, που πολλές φορές το υπόλοιπο μπορεί να είναι και να του οφείλει ο ΕΦΚΑ, γιατί πάμε με μία χρονιά πίσω στο θέμα των ασφαλιστικών εισφορών. Αν λοιπόν δεν ξοφλήσει αυτό το υπόλοιπο, δεν μπορεί να πάρει ασφαλιστική ενημερότητα και να τη χρησιμοποιήσει όπου αυτή χρειάζεται.
Αν κάποιος θέλει δεύτερο ΚΑΔ… θα μπορούσε κάποιος να την πει γραφειοκρατία στο έπακρο. Δηλαδή δεν εξηγείται. Αυτό το πράγμα δεν μπορεί να βγει μέσα από το σύστημα και το δεύτερο είναι κάτι το οποίο κανένας δεν καταλαβαίνει σε τι χρειάζεται. Αν εγώ είμαι φοροτεχνικός και πληρώνω τις ασφαλιστικές μου εισφορές για τη δουλειά που κάνω, πληρώνω σαν ΑΦΜ, δεν πληρώνω σαν δραστηριότητα. Και προσθέσω και άλλη μία δραστηριότητα, όσο αφορά το θέμα των εισφορών μου, δεν αλλάζει απολύτως τίποτα. Όσα πλήρωνα θα πληρώνω. Γιατί θα πρέπει αν στέλνω mail στον ΕΦΚΑ, να περιμένω κανά μήνα να μου δώσουν απάντηση πότε είναι το ραντεβού. Να μου κάνουν τον έλεγχο, να πάρω το χαρτί για να πάω στην εφορία και να πω τι; Ότι από σήμερα, εκτός από αυτό θα κάνω και κάτι άλλο. Αν είσαι τυχερός θέλεις ένα τρίμηνο όσον αφορά το θέμα. Γιατί υπάρχουν υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ που το τρίμηνο είναι πραγματικά με ταχύτητα φωτός η υπόθεση.»

Η μεγάλη έλλειψη προσωπικού στα ταμεία ΕΦΚΑ και στις εφορίες μπλοκάρουν το σύστημα

«Υπάρχουν καθυστερήσεις εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, εξαιτίας άλλων γραφειοκρατικών διαδικασιών. Από την άλλη πλευρά, δεν έχουν προσωπικό. Έχουν γίνει υποκαταστήματα. Είναι και ένας από τους λόγους, αλλά είναι και το κομμάτι που λέγεται γραφειοκρατία. Έχουμε αυτά τα δύο κομμάτια. Και το προσωπικό και δεν είναι μόνο στον ΕΦΚΑ και είναι και στην εφορία. Και το προσωπικό το οποίο λείπει, είχαμε τις άδειες ειδικού σκοπού όλη αυτή την περίοδο για όποια εργαζόμενη ή εργαζόμενο είχαν παιδιά μέχρι 15 ετών, άρα όλη αυτή η διαδικασία πραγματικά είναι ένα εκρηκτικό μείγμα. Μην πάτε μακριά, για να δούμε το θέμα της γραφειοκρατίας. Έπρεπε να περάσουν 20, 30,40 χρόνια για να μπορεί κάποιος μέσα από το TAXIS, να φτιάχνει μία εξουσιοδότηση, δηλαδή τόσο δύσκολο ήταν και έγινε αυτή την περίοδο; Μιλάμε για εκατοντάδες, για χιλιάδες ώρες που έχει χάσει ο καθένας μας, να πηγαίνει στο ΚΕΠ, να περιμένει στην ουρά, να του βάζουν μία σφραγίδα. Πραγματικά είναι κάποια πράγματα τα οποία είναι αδιανόητα.»

ΑΑΔΕ και «ΕΡΓΑΝΗ»  – Η ένωση που δεν έγινε ποτέ

«Δεν υπήρχε σύνδεση και δεν υπάρχει ακόμα σύνδεση ανάμεσα στα δύο συστήματα. Τόσο στο TAXIS και στην «ΕΡΓΑΝΗ».  Αυτό είναι ότι παρουσιάζονται πραγματικά προβλήματα τα οποία δεν είναι τόσο για τη δουλειά τη δικιά μας, αλλά είναι όσο αφορά τις ίδιες τις επιχειρήσεις και όχι μόνο τον επιχειρηματία, αλλά και τους εργαζόμενους. Απλό παράδειγμα. Βγήκε η απόφαση ότι όσον αφορά το θέμα, ότι κάποιοι ΚΑΔ είναι στους πληττόμενους ΚΑΔ, άρα δικαιούνται και τα χρήματα τα 800€, άρα δικαιούνται και αναστολή και για τους εργαζόμενους. Ε αυτό δεν έχει περάσει σε όλους από το ένα σύστημα στο άλλο, γιατί σε κάποιους ΚΑΔ έβγαζε το Υπουργείο Οικονομικών η ΑΑΔΕ, η δε «ΕΡΓΑΝΗ» ήταν εκείνη που έβγαζε τις αναστολές και τα λοιπά. Με αποτέλεσμα να έχουμε συνεχόμενα παρατράγουδα και να υπάρχει περίπτωση την οποία την συζητάμε από τον Μάρτη και ακόμα δεν έχει λυθεί και δεν είναι το πρόβλημα του επιχειρηματία να πάρει τα 800€, είναι να πάρουν οι εργαζόμενοι τα χρήματα και τα 534€. Εμείς ως Επιμελητήριο τους τα λέμε και στο χωριό μου λένε έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας. Κάποια γίνονται δεκτά και αυτό είναι θετικό παρουσιάζοντάς τους την πραγματικότητα. Αν είσαι όλη μέρα μέσα στις επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους, το ζεις. Άρα το βλέπεις. Σε κάποιους ορόφους, στον 7ο όροφο ή στον 8ο κάποιων Υπουργείων δεν είναι μέσα στην πραγματικότητα. Έλεγα παλιά «Δεν είναι τίποτα, μια βόλτα γύρω από το Σύνταγμα κάνεις και ρωτάς τον περιπτερά απέναντι, το μαγαζί στη γωνία τι ακριβώς συμβαίνει και βλέπεις την πραγματικότητα. Πάντως είναι θετικό ότι τώρα φτιάχτηκε μία επιτροπή με την κωλυσιεργία και τις καθυστερήσεις, ανάμεσα στους λογιστές, στο Υπουργείο Εργασίας και στο Υπουργείο Οικονομικών, τουλάχιστον απλά πράγματα, ρουτίνας, γραφειοκρατίας, να λύνονται».

Επιστρεπτέα προκαταβολή: Το κριτήρια και τα μελανά σημεία που υπάρχουν

«Το θέμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, που να μην το μπερδεύει ο κόσμος, δεν είναι κάποια προκαταβολή γιατί όλοι στην αρχή νομίζανε ότι είναι προκαταβολή φόρου που είχαμε πληρώσει. Είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο δίνεται απευθείας από την ΑΑΔΕ, από το Υπουργείο Οικονομικών. Βάλανε κάποιες προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις που είχανε βάλει αφορούσαν τους μήνες Γενάρη, Φλεβάρη, Μάρτη για να μπορέσει κάποιος να δικαιούται αντίστοιχα ποσά του 2020, με τον αντίστοιχο τζίρο του 2019. Βέβαια όλοι γνωρίζουμε ότι Γενάρη Φλεβάρη και το μεγαλύτερο μέρος του Μαρτίου, οι επιχειρήσεις θα είναι ανοιχτές. Άρα η μείωση του τζίρου τουλάχιστον κατά 20% δεν είχε ανταπεξέλθει. Σε πρώτη φάση λοιπόν, εκεί μπήκαν 53.000 επιχειρήσεις οι οποίες πήραν ποσά, τα χρήματα, αυτό το 1 δις που έλεγε και ο κύριος Γεωργιάδης στην τηλεόραση, κάτι λιγότερο δόθηκε βέβαια, αλλά το όλο πακέτο μπήκε στη δεύτερη φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής. Είπε προχθές ο κύριος Σταϊκούρας στη Βουλή ότι στη δεύτερη φάση έχουνε κάνει 114.000 επιχειρήσεις για να μπούνε την Τρίτη που τελειώνει πάλι η ημερομηνία για τη δεύτερη φάση. Εκείνο το οποίο δεν είπε ο κύριος Σταϊκούρας, είναι ότι από αυτές τις 114.000 πόσες είναι νέες επιχειρήσεις; Είναι σημαντικό, διότι έδινε τη δυνατότητα και σε αυτούς που είχαν κάνει αίτηση την προηγούμενη φορά ή και σε αυτούς που είχε εγκριθεί το ποσό να ξανακάνουν αίτηση, όχι να πάρουν πάλι τα χρήματα, να πάρουν τη διαφορά. Δηλαδή αν κάποιος είχε πάρει για παράδειγμα 10.000 και τώρα του βγαίνει με τα νέα στοιχεία 15.000 να πάρει άλλες 5.000. Άρα δεν είναι το σύνολο των επιχειρήσεων οι 114.000 που τέλος πάντων έχουν τα κριτήρια, αλλά είναι πολύ μικρότερος ο αριθμός που έχει κάνει την αίτηση.»

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρηματίες για την επιστρεπτέα προκαταβολή

«Τώρα εδώ πέρα, δημιουργούνται δύο τεράστια προβλήματα. Που μέχρι σήμερα ενώ γίνονται αιτήσεις, ενώ έχουμε εκταμιεύσει, δεν τα γνωρίζει ο κόσμος. Δεν τα γνωρίζει ο επιχειρηματίας. Το πρώτο και κύριο πρόβλημα αφορά ότι αυτό το ποσό που παίρνει ο καθένας, βεβαιώνεται σαν οφειλή στην εφορία. Σαν οφειλή, όπως οποιεσδήποτε άλλες οφειλές. Κανένας δεν λέει λοιπόν στον επιχειρηματία. Σε περίπτωση που κάποια δεν δόση δεν πληρωθεί, τι γίνεται; Αν πάμε σε όλες τις λογικές που μέχρι σήμερα ισχύουν ότι πάω είτε να του μπλοκάρω τους λογαριασμούς, να κάνω δέσμευση λογαριασμών, ή να προχωρήσω σε κατασχέσεις και λοιπά. Αυτό όμως, πρέπει να το ξέρει ο επιχειρηματίας που πάει να πάρει τα λεφτά. Και να μην τον τρομάζει εκ των υστέρων. Ένα δεύτερο πρόβλημα που υπάρχει και είναι σημαντικό, αφορά το θέμα του προσωπικού και της διατήρησης των θέσεων εργασίας. Σωστό. Θα πρέπει να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας μέχρι και 31 Οκτωβρίου. Παρουσιάζεται λοιπόν το φαινόμενο και προχθές μάλιστα είχαμε ένα τηλεφώνημα από την Θεσσαλονίκη που δεν ξέρω κατά πόσο είναι μαύρο χιούμορ, πέθανε εργαζόμενος. Της έκοψε η ΑΑΔΕ, δηλαδή η ίδια υπηρεσία, το ίδιο Υπουργείο, τα 800€ γιατί θεώρησε ότι ο θάνατος του εργαζόμενου είναι μείωση προσωπικού. Είναι παράλογο. Έχω κάποιον ο οποίος αποχωρεί οικειοθελώς. Είναι μείωση προσωπικού. Έχω περιπτώσεις και είναι πολλές δεκάδες. Είμαι με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Δηλαδή η εκπαίδευση όλη, το ξέρουν εδώ και χρόνια, ότι δουλεύει με συμβάσεις από τον Σεπτέμβριο που ανοίγουν τα σχολεία, μέχρι τον Ιούνιο. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν φτιάξει αυτή τη σύμβαση. Δηλαδή ο εργοδότης τι θα κάνει; Θα κρατήσει με κλειστό σχολείο, με κλειστό φροντιστήριο τον Ιούνιο, τον Αύγουστο ή τις 10 Σεπτεμβρίου, πότε ανοίγουν τέλος πάντων αν εξαιρέσουμε φέτος, προσωπικό το οποίο θα το πληρώνει, γιατί αλλιώς θα θεωρηθεί ότι είναι μείωση προσωπικού. Δεν έχουν βάλει εξαιρέσεις απολύτως τίποτα. Δεν έχουν δώσει μέχρι στιγμής στοιχεία και είναι σημαντικό να δοθούν αυτά τα στοιχεία, για να τα ξέρει ο εργοδότης πριν προχωρήσει. Άρα εκεί θα δούμε δύσκολες καταστάσεις από ότι αντιλαμβάνομαι. Δεν θα πρέπει κάποιος να έχει γνώση; Δηλαδή πας σε μία τράπεζα να πάρεις ένα δάνειο, δεν ξέρεις ποιο θα είναι το ποσό, ποιο θα είναι το επιτόκιο; Ποιοι είναι οι όροι ;Ουσιαστικά δεν ξέρει τι τους περιμένει μέχρι αύριο. Και υπάρχει αυτή η αβεβαιότητα από μεριάς των επιχειρήσεων».

Δείτε όλη την συνέντευξη

Πηγή: newsit.gr

*Ο Παναγιώτης Παντελής είναι φοροτεχνικός – οικονομικός επόπτης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών