Από Μαθητής…Φοιτητής – Πως Να Τον Καθοδηγήσετε!

Διανύουμε ήδη τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου και πολλές οικογένειες βρίσκονται σε αναστάτωση γιατί το μονάκριβο τους καλείται (για πρώτη φορά) να φύγει από την προστασία τους και να αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του. Ο λόγος γίνεται για τα παιδιά που ήταν επιτυχόντες στις πανελλαδικές εξετάσεις και αυτή τη στιγμή καλούνται να μετακομίσουν σε μία άλλη πόλη για να ξεκινήσουν το μαγικό ταξίδι της φοιτητική ζωή ! Πόσο εύκολο είναι όμως να μπορέσουν οι γονείς να σταθούν αντάξιοι των δυσκολιών που καλούνται τα παιδιά να ξεπεράσουν σε αυτή τη φάση ; Μπορεί άραγε οι γονείς με στοχευμένες ενέργειες να διευκολύνουν τα παιδιά τους στην μετάβαση αυτή και η αγωνία-άγχος να μετατραπούν σε ευχάριστη ανυπομονησία για την καινούργια ζωή ;

Η απάντηση στο τόσο μεγάλο ερώτημα βρίσκεται μέσα σε μία λέξη: Μετάβαση

Και αυτό γιατί πρέπει να κατανοήσουμε ως γονείς ότι το συγκεκριμένο στάδιο ζωής του παιδιού χαρακτηρίζεται από την μετάβαση σε τρεις βασικές δομές της ζωής του . Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που δημιουργείται η τόσο μεγάλη ανασφάλεια και άγχος για την εξέλιξη των πραγμάτων . Το παιδί την συγκεκριμένη χρονική περίοδο βιώνει τη μετάβαση του από την πρώτη αποχώρηση της οικογενειακής εστίας, τη μετάβαση του από το στάδιο του εφήβου στην ενηλικίωση, έχοντας την ευθύνη του εαυτού του και του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται , καθώς επίσης έχει να αντιμετωπίσει και μία μετάβαση αλλαγής της εκπαιδευτικής βαθμίδας. Η συγκεκριμένη χρονική περίοδο, για το παιδί αποτελεί μία απόλυτη ανατροπή όλης της πραγματικότητας του και της καθημερινής του ζωής. Βέβαια κάτι τέτοιο γίνεται με σκοπό την προσωπική του εξέλιξη και μόνο χαρά και ανυπομονησία για το αύριο θα πρέπει να μας γεμίζει,!

Όπως συμβαίνει με όλες τις δύσκολες περιόδους στη ζωή μας έτσι και σε αυτή, με στο σωστές στρατηγικές κινήσεις η μετάβαση αυτή μπορεί να γίνει ομαλά σκορπίζοντας μόνο χαμόγελα.

Αρχικά για την πρώτη μετάβαση που καλείται να αντιμετωπίσει το παιδί δηλαδή την αποχώρηση από την οικογενειακή εστία, θα μπορούσαμε να προτείνουμε τα εξής :

Α. Βοηθούμε το παιδί μας να εξασφαλίσει μία κατάλληλη κατοικία στο νέο μέρος που καλείται να χτίσει τη ζωή του . Το νέο σπίτι που θα έχει πλέον ο φοιτητής μας, θα πρέπει να αντικατοπτρίζει την προσωπικότητά του, θα πρέπει να είναι ανάλογο της, Κοντά στις καθημερινές του υποχρεώσεις, όπως αυτή της σχολής του και ασφαλώς ανάλογη της οικονομικής κατάστασης της οικογένειας έτσι ώστε να μην αισθάνεται το νέο μέρος πολύ διαφορετικό από το μέρος στο οποίο ζούσε . Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός πριν από την έναρξη των υποχρεώσεων, να υπάρχει με τη βοήθεια μας μία πλήρη αναγνώριση του νέου περιβάλλοντος, δηλαδή η ευρύτερη γειτονιά του σπιτιού σε σχέση πάντα με τις ανάγκες του. Είναι σημαντικό με άλλα λόγια, να υπάρχει εντοπισμός διαφόρων καταστημάτων που θα φανούν χρήσιμα στην καθημερινή του ζωή, έτσι ώστε όταν θα χρειαστεί να καλύψει τις ανάγκες του να μη νιώθει το περιβάλλον ξένο, αλλά κατά κάποιο τρόπο γνώριμο. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν και υπηρεσίες. Αρκετοί γονείς θεωρούν ότι είναι κάτι το οποίο είναι περιττό, αλλά πλέον πρέπει κι εμείς να καταλάβουμε ότι το παιδί δεν είναι <<μαθητής>>, είναι ένας ενήλικας άνθρωπος και πρέπει να γνωρίζει το πως λειτουργεί η ευρύτερη κοινωνία, έτσι ώστε να μη δημιουργηθεί κανένα άγχος όταν και αν χρειαστεί να γίνει χρήση αυτών . Ασφαλώς όλη αυτή την προετοιμασία έρχεται να ολοκληρώσει η αναζήτηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και των συγκοινωνιών που θα μπορεί το παιδί μας να χρησιμοποιεί, έτσι ώστε να μην νιώσει δεσμευμένος την μετακίνηση του στο ελάχιστο .

Ως δεύτερη σημαντική μετάβαση που καλείται να αντιμετωπίσει το παιδί είπαμε ότι είναι αυτή της ενηλικίωσης . Είναι η στιγμή όπου το παιδί από το στάδιο του εφήβου αναλαμβάνει την όλη ευθύνη του εαυτού του και του περιβάλλοντος στο οποίο ζει . Είναι σημαντικό λοιπόν το παιδί να κατανοήσει μέσα από συζήτηση και διάλογο , ότι η ασφάλειά του εξαρτάται απόλυτα από τις πράξεις και τις ενέργειές του, αφού πια δε βρίσκεται υπό την στενή παρακολούθηση και προστασία των γονέων . Είναι σημαντικό στη συζήτηση αυτή να μην τρομοκρατήσουμε το παιδί αλλά να το κάνουμε να συνειδητοποιήσει ότι πλέον ξεκάθαρα, λειτουργεί ως μία διαφορετική μονάδα! Στο σημείο αυτό μπορούμε να δώσουμε στο παιδί να καταλάβει πως είναι πολύ σημαντική και οικονομική διαχείριση την οποία θα κληθεί να πραγματοποιήσει . Θα πρέπει συνειδητά λοιπόν να ελέγξει, εκτός από τις πράξεις του και τις οικονομικές τους συναλλαγές, για να μπορέσει να διατηρήσει τις ισορροπίες που χρειάζονται και να μη βρεθεί σε δύσκολη θέση. Πρέπει να τονίσουμε το εξής : Είναι αξιοσημείωτο και για τους ίδιους τους γονείς, να διατηρήσουν ισορροπίες ως προς την οικονομική διαχείριση του παιδιού. Θεωρείται βέβαιο το γεγονός ότι εφόσον πειραματίζεται πρώτη φορά με την έννοια της αυτοσυντήρησης, θα κάνει τα λάθη του. Λάθη αναμενόμενα, τα οποία θα τον οδηγήσουν στην συνειδητοποίηση για την αργότερα πορεία της ζωής του . Έτσι λοιπόν κι εμείς ως γονείς, δεν θα πρέπει να είμαστε υπερβολικά αυστηροί αλλά ούτε και ελαστικοί ως προς αυτό.

Ένα άλλο ζήτημα που πολλοί φοιτητές παρακάμπτουν, ενώ παίζει σπουδαίο ρόλο στην καθημερινότητα τους είναι αυτό της σωστής αυτοσυντήρησης. Ίσως η αυτοσυντήρηση να έχει πολλές προεκτάσεις σε θέματα υγιεινής, διατροφής, ύπνου κ.α. Μπορεί να φαίνονται ανούσιες στο παιδί μας, πρέπει όμως να το κάνουμε να κατανοήσει ότι η συνάθροισή τους αποτελεί σημαντικό κομμάτι από τις στιγμές της μέρας μας που μας δίνουν ενέργεια για να διεκπεραιώσουμε αυτά που επιθυμούμε..

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, από πολύ νωρίς ο φοιτητής δίνει μεγάλη βαρύτητα και σπουδαιότητα στην κοινωνικοποίηση του και γενικότερα στην κοινωνική του ζωή. Είναι λοιπόν θα λέγαμε ζωτικής σημασίας το γεγονός να δώσουμε στο παιδί μας να καταλάβει, ότι ο τρόπος που κοινωνικοποιείται είναι η προβολή της προσωπικότητας του! Αναπόφευκτα θα έρθει σε επαφή με πολλών λογιών νοοτροπίες και καταστάσεις ,μέσα από τις οποίες θα πρέπει να κρατήσει ακέραιο του χαρακτήρα του , την στιγμή που αλληλεπιδρά με όλα αυτά τα διαφορετικά στοιχεία γύρω του . Σκοπός δεν είναι να ζήσει σε μία αποστειρωμένη γυάλα, αλλά μέσα από τις εμπειρίες να προφυλάξει τον εαυτό του και να αναδείξει τη δική του προσωπικότητα, μη επηρεαζόμενος από αυτά που δεν του ταιριάζουν .

Ως τρίτη κατηγορία μετάβασης αναφέραμε αυτή της αλλαγής της εκπαιδευτικής βαθμίδας . Μία εξίσου σημαντική και σοκαριστική αλλαγή για την ψυχολογία του παιδιού μας . Καλείται να μάθει να εργάζεται και να αποδίδει σε ένα εντελώς νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον , με άλλα ζητούμενα διαφορετικό τρόπο εργασίας και στόχους , από ότι είχε μάθει μέχρι σήμερα . Του δίνουμε λοιπόν μέσα από διάλογο και παραδείγματα της καθημερινής μας εργασιακής ζωής , να εντοπίσει το νέο τρόπο εργασίας, να θέσει τους δικούς του στόχους σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα γενικής μορφής, καθώς επίσης το παροτρύνουμε να ενταχθεί σε διάφορες πανεπιστημιακές ομάδες (για την αρχή τουλάχιστον) οι οποίες λειτουργούν κατά κάποιο τρόπο ως κατευθυντήριες γραμμές, μεταδίδοντας τους το νέο πνεύμα εργασίας .

Μπορεί οι αλλαγές να είναι πολλές αλλά η χαρά και νέες εμπειρίες που καλείται να βιώσει ο φοιτητής μας, είναι πολύ περισσότερες!! Θα στηρίξουμε λοιπόν τα παιδιά μας στη νέα τους αυτή ζωή και με δεδομένο ότι μας έχουν συναισθηματικά πρωτίστως πάντα δίπλα τους, όλα θα κυλήσουν ομαλά… Ας ανοίξουμε λοιπόν τα χέρια μας.. να πετάξουν από την αγκαλιά μας… με ασφάλεια.. και με όλα τα εφόδια που τους δώσαμε εμείς μέχρι στιγμής…Πηγή: likewoman.gr