Ρύθμιση 120 δόσεων προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τα βασικά σημεία και προβληματισμοί

Ο Ηλίας Χατζηγεωργίου είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός.

Οι εβδομάδες που πέρασαν ήταν θα λέγαμε αρκετά καυτές, γεμάτες με εξαγγελίες, σχέδια νόμου, 120 δόσεις κι άλλες τέτοιες μαγικές λέξεις που επανήλθαν στη ζωή μας την εβδομάδα μετά το Πάσχα.

Όσον αφορά τη ρύθμιση των 120 δόσεων, μία περιμέναμε και μάλιστα πριν το Πάσχα και μας ήρθαν τρείς, αφού περιλαμβάνονται όλες μαζί σε ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση για την εβδομάδα που μας έρχεται.

Σε αυτό το σχέδιο νόμου λοιπόν, περιλαμβάνονται οι εξής ρυθμίσεις :

  • Ρύθμιση προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Ρύθμιση προς την φορολογική διοίκηση (Δ.Ο.Υ.)
  • Ρύθμιση προς τους δήμους και δημοτικές επιχειρήσεις.

Στο σημερινό μας άρθρο θα αφιερωθούμε στη ρύθμιση προς τα ασφαλιστικά ταμεία.

  1. Οφειλές που εντάσσονται

Στη ρύθμιση αυτή θα υπάγονται όσες οφειλές έχουν δημιουργηθεί έως 31/12/2018 και αφορούν τις οφειλές προς οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, καθώς και τις εργοδοτικές εισφορές των μισθωτών, με δυνατότητα ρύθμισης σε έως 120 δόσεις. Στη ρύθμιση επίσης θα δίνεται η δυνατότητα να υπαχθούν και οι ήδη ρυθμισμένες οφειλές, μέσω της πάγιας ρύθμισης των 12 δόσεων, με την προϋπόθεση βέβαια να έχουν δημιουργηθεί έως τις 31/12/2018.

  1. Ευεργετικές δυνατότητες – μειώσεις

Σε σχέση με τις οφειλές των ασφαλιστικών εισφορών των μη μισθωτών που δημιουργήθηκαν το διάστημα 1/1/2002 – 31/12/2016, θα δίνεται η δυνατότητα να ζητηθεί στην αίτηση υπαγωγής ο επαναπροσδιορισμός των ασφαλιστικών εισφορών εκείνων των ετών, με αυτούς που ισχύουν από 1/1/2017 και μετά, όπου θα επιβάλλεται η ελάχιστη εισφορά που προβλέπεται για τον κατώτατο μισθό που ίσχυε στις 31/12/2018, τα 586,08 ευρώ δηλαδή.

Το κέρδος σε αυτήν την περίπτωση θα είναι η μείωση κατά πολύ του ρυθμιζόμενου ποσού, άρα, κατ’ επέκταση, και των προσαυξήσεων αυτών, όμως, από την άλλη, όπως αναφέρουν και οι ειδικοί επί των συντάξεων, θα φέρνει και ανάλογη μείωση μελλοντικά στο συνταξιοδοτικό δικαίωμα.

Σχετικά με τη μείωση των προσαυξήσεων θα δίνεται μείωση κατά 85% των προσαυξήσεων και των τόκων που έχουν επιβληθεί ή τις νέες με την αναπροσαρμογή, ανεξαρτήτως αριθμού δόσεων που θα ζητήσει ο οφειλέτης.

Για τις εργοδοτικές εισφορές των μισθωτών, φυσικά δεν μπορεί να ισχύσει μείωση κεφαλαίου για ευνόητους λόγους, αφού είναι εισφορές άλλου προσώπου από τον οφειλέτη, όμως θα εφαρμόζεται η μείωση των προσαυξήσεων και των τόκων κατά 100% εάν γίνει εφάπαξ πληρωμή και κατά 50% εάν γίνει τμηματική καταβολή, ανεξαρτήτως αριθμού δόσεων.

Αντίστοιχα, στις ρυθμιζόμενες οφειλές προς τον ΟΓΑ, θα δίδεται 100% μείωση των προσαυξήσεων που έχουν επιβληθεί, ανεξάρτητα από το εάν ζητείται εξόφληση εφάπαξ ή σε δόσεις.

  1. Κριτήρια υπαγωγής

Εισοδηματικά ή περιουσιακά κριτήρια δεν εφαρμόζονται σε καμιά περίπτωση. Ο μοναδικός περιορισμός που θα υπάρχει για τη ρύθμιση θα είναι το ποσό της κατώτατης δόσης που δεν θα μπορεί να είναι χαμηλότερο των 50 ευρώ για την κάθε ρύθμιση, με μοναδική εξαίρεση τα 30 ευρώ όταν ρυθμίζονται οφειλές προς τον ΟΓΑ.

  1. Πρώην επαγγελματίες – άτομα που έχουν θεμελιώσει το συνταξιοδοτικό δικαίωμα

Στη ρύθμιση θα μπορούν να υπαχθούν και οι πρώην επαγγελματίες ή νομικά πρόσωπα που έχουν διακόψει τις δραστηριότητές τους. Το σημαντικό είναι ότι όσοι βρίσκονται με μπλοκαρισμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω οφειλών που ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ, θα μπορέσουν μέσω της ρύθμισης να αιτηθούν της σύνταξής τους. Μάλιστα θα δίνεται αναστολή της πληρωμής των δόσεων της ρύθμισης από την ημέρα που θα γίνει η αίτηση συνταξιοδότησης, μέχρι την έναρξη των πληρωμών της. Τα ποσά των δόσεων αυτών, βέβαια, θα παρακρατούνται συνολικά από το ποσό που θα λάβει ο συνταξιούχος αναδρομικά.

Εάν η αίτηση συνταξιοδότησης απορριφθεί, ο οφειλέτης θα υποχρεούται να αποπληρώσει, εντός τριών μηνών από την επίδοση της απορριπτικής απόφασης, το σύνολο των δόσεων που αντιστοιχούν στο διάστημα από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης, έως την επίδοση της απορριπτικής απόφασης.

  1. Επιτόκιο ρύθμισης

Στο τελικό ρυθμιζόμενο ποσό που θα περιλαμβάνει τις αρχικές ασφαλιστικές εισφορές, μετά και την ενδεχόμενη αναπροσαρμογή και τις προσαυξήσεις και έπειτα από τις ανάλογες μειώσεις, θα επιβάλλεται τόκος. Αυτός θα υπολογίζεται με βάση το εκάστοτε ισχύον επιτόκιο αναφοράς για πράξεις αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας πλέον πέντε εκατοστιαίων μονάδων, ετησίως υπολογιζόμενο.

Καταλαβαίνουμε με αυτό ότι το κριτήριο επιλογής λιγότερων δόσεων θα είναι η μείωση των μελλοντικών τόκων που θα συμπεριλαμβάνονται στη ρύθμιση, αφού όσες περισσότερες δόσεις επιλεγούν, τόσο υψηλότερος θα είναι και ο σχετικός τόκος.

Σε κάθε περίπτωση, εάν κατά τη διάρκεια της ρύθμισης επιλεγεί εφάπαξ αποπληρωμή ή μετάταξη σε καθεστώς με λιγότερο αριθμό δόσεων, τότε θα αφαιρούνται οι σχετικοί τόκοι που έχουν συμπεριληφθεί στην αρχική αίτηση.

  1. Καταληκτική ημερομηνία αίτησης

Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά έως τις 30/9/2019, μέσω της σχετικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό από το Κ.Ε.Α.Ο. Σε περιπτώσεις αδυναμίας πρόσβασης οι αιτήσεις θα γίνονται στο αρμόδιο Κ.Ε.Α.Ο..

  1. Ευεργετήματα όσων ενταχθούν

Εκτός των μειώσεων κεφαλαίου και προσαυξήσεων, όσοι ενταχθούν στη ρύθμιση θα δικαιούνται να λάβουν ασφαλιστική ενημερότητα με δίμηνη ισχύ, στην οποία όμως θα αναγράφεται το υπολειπόμενο ποσό της οφειλής.

Επίσης θα αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και εκτέλεσης που έχουν ληφθεί από το Κ.Ε.Α.Ο., καθώς και η ποινική δίωξη, εάν υπάρχει.

Βέβαια, εάν κατά τη διάρκεια των αναγκαστικών μέτρων έχουν κατασχεθεί χρήματα από τους τραπεζικούς λογαριασμούς, δεν θα επιστρέφονται, αλλά θα συμψηφίζονται με τις δόσεις της ρύθμισης.

  1. Απώλεια της ρύθμισης και συνέπειες

Η ρύθμιση χάνεται όταν :

  • Δεν καταβληθεί ποσό δόσεων που αντιστοιχεί σε δύο δόσεις της ρύθμισης.
  • Δεν καταβληθούν βεβαιωμένες οφειλέςμισθωτών υπαλλήλωνπου δημιουργήθηκαν μετά την 1.1.2019.
  • Δεν καταβληθούν βεβαιωμένες οφειλέςμη μισθωτώνπου προκύπτουν μετά το πέρας της ετήσιας εκκαθάρισης, σύμφωνα με τις υπ’ αριθμ. 61501/3398/30.12.2016 (Β’ 4330) και 61502/3399/30.12.2016 (Β’ 4330) Υπουργικές Αποφάσεις, και βεβαιώνονται στο Κ.Ε.Α.Ο..

Σε περίπτωση που η ρύθμιση χαθεί, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί επανέρχονται. Εκτός αυτού όμως, τα ποσά που έχουν αφαιρεθεί από τις προσαυξήσεις, αλλά και από τις ασφαλιστικές εισφορές μέσω του επανυπολογισμού, επανέρχονται στην αρχική τους μορφή, μετά την αφαίρεση των όσων πληρώθηκαν μέσω των δόσεων της ρύθμισης, ξεκινώντας από το παλαιότερο.

  1. Προβληματισμοί – σκέψεις

Η εν λόγω ρύθμιση σαφέστατα και κινείται στη σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι δεν έχει αυστηρά κριτήρια, δίνει μεγάλο αριθμό δόσεων και μεγάλες μειώσεις προσαυξήσεων, αλλά και κεφαλαίου, ανά περίπτωση. Όμως υπάρχουν και κάποιοι βασικοί προβληματισμοί, τους οποίους θα θέλαμε να εκφράσουμε μέσω του άρθρου:

  • Τι εννοούμε λέγονταςοφειλές που έχουν δημιουργηθεί έως 31/12/2018; Ο 12ος2018, καθώς και το Δώρο Χριστουγέννων 2018 θα μπορούν να περιληφθούν στη ρύθμιση;
  • Όταν κάποιος έχει να ρυθμίσει οφειλές προς τον πρώην Ο.Α.Ε.Ε. και προς το πρώην ΙΚΑ, γιατί να πρέπει να έχει δύο 50ευρα δόσεων κι όχι ένα ;
  • Τελευταίο και κυριότερο… Πως θα λειτουργήσει η διαδικασία με τον νέο ΕΦΚΑ μη μισθωτών; Να θυμίσουμε ότι οι ασφαλιστικές εισφορές χρήσης 2018, ακόμη δεν έχουν εκκαθαριστεί. Θα μπορούν να μπουν μέσα στη ρύθμιση όταν γίνει εκκαθάριση και προκύψει ποσό προς καταβολή; Ποιο ποσό θα θεωρείται ληξιπρόθεσμο και ποιο όχι σε αυτήν την περίπτωση;

Γεγονός είναι ότι λαμβάνοντας υπόψη το δεδομένο ότι η ρύθμιση συνδέεται με τις οφειλές που δημιουργούνται από 1/1/2019 και μετά, ο τρόπος λειτουργίας του νέου ΕΦΚΑ μπορεί να αποδειχθεί άκρως επικίνδυνος για αυτόν που έχει ρυθμίσει τις παλιές οφειλές του, αφού οι εκκαθαρίσεις καθυστερούν πολύ, ενώ δεν δίνεται δυνατότητα υπαγωγής τους μετά σε πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων.

Πηγή: pantelisco.com